لپ تاپ و ماشین حساب اپاداس

تعاریف سیستم ادواری و دائمی در حسابداری

0.0

سیستم­های ادواری (معروف به سیستم­های موجودی) و سیستم­های دائمی، دو نوع سیستم در حسابداری هستند و تفاوت­های مهمی با هم دارند. درادامه به تفاوت­های اصلی این دو سیستم پرداخته می‌شود.

در حسابداری، سیستم ادواری و سیستم دائمی دو رویکرد متفاوت برای ثبت معاملات و تهیه گزارش­های مالی هستند. تفاوت اصلی بین این دو سیستم زمانی است که درآمد و هزینه برای محاسبه سود خالص در نظر گرفته می‌شود.

سیستم ادواری (حسابداری تعهدی):

در این سیستم، تراکنش‌ها بر مبنای تاریخی ثبت می‌شوند، یعنی زمانی که تراکنش انجام می‌شود، صرف‌نظر از اینکه پرداختی دریافت شده باشد یا خیر، در حساب ثبت می‌شود؛ پس درآمدها و هزینه­ها بر اساس تعهدی ثبت می شوند، نه زمانی که وجه نقد دریافت یا پرداخت می‌شود. این سیستم عمدتاً برای گزارشگری مالی منظم استفاده شده و کلیه معاملات باید با اصول دوره‌ای مطابقت داشته باشند.

سیستم دائمی (حسابداری نقدی):

در این سامانه، معاملات بر اساس پول واقعی دریافتی و پرداختی ثبت می‌شود. به عبارت دیگر، درآمدها و هزینه­ها زمانی ثبت می‌شوند که وجه نقد واقعی دریافت یا پرداخت شود. این سیستم، ساده­تر از سیستم زمانی است و معمولاً توسط مشاغل کوچک و کارآفرینان استفاده می­شود. در این سیستم، تراکنش­ها در حساب­های رسمی و درآمدها و هزینه­ها به عنوان تراکنش  ثبت می­شوند.

 

تفاوت های سیستم­های ادواری و دائمی

تفاوت اصلی بین این دو سیستم زمانی است که درآمدها و هزینه­ها گزارش می­شوند. در سیستم ادواری هنگام تعهد ثبت صورت می‌گیرد. در حالی که در سیستم دائمی، در زمان واقعی دریافت و پرداخت ثبت انجام می­شود. انتخاب بین این دو سیستم معمولا بر اساس نوع و اندازه کسب و کار و نیازهای مالی آن است.

تفاوت سیستم­های ادواری و دائمی در روش تسهیل تعادل

سیستم ادواری: در این سیستم، تراکنش‌ها در صورت وقوع بر تراز مالی دوره مالی جاری اعمال می­شود؛ یعنی زمانی که معاملات انجام می‌گردد، پیامدهای مالی بلافاصله در صورت‌های مالی ثبت می‌شود.

سیستم دائمی: در این سیستم، تراکنش‌ها به طور مداوم (یعنی همزمان با وقوع) ثبت نمی­شوند؛ در عوض، حواله‌ها و مانده‌های مالی در فواصل منظم، معمولاً ماهیانه یا سالیانه، ارائه می‌شوند.

 

تفاوت سیستم­های ادواری و دائمی در رعایت استانداردهای حسابداری

سیستم ادواری: این سیستم معمولاً مبتنی بر استانداردهای حسابداری و مبتنی بر حقوق صاحبان سهام (مانند استاندارد بین‌‌المللی حسابداری) است، زیرا درآمدها و هزینه­ها در دوره‌های مالی مربوطه ثبت می‌گردند.

سیستم دائمی: این سیستم با استانداردهای حسابداری مبتنی بر موجودی (مانند GAAP ایالات متحده) سازگارتر است، زیرا معاملات نقدی و نقل و انتقالات تراز مالی در مقاطع زمانی مختلف ثبت می‌شوند.

تفاوت سیستم­های ادواری و دائمی در گزارش پیشرفته

سیستم ادواری: گزارش­دهی در این سیستم می‌تواند بسیار پیچیده باشد، زیرا صورت‌های مالی باید به طور جداگانه برای هر دوره مالی تهیه شود.

سیستم دائمی: گزارش‌دهی در این سیستم معمولاً ساده‌تر است، زیرا تراکنش­های نقدی و مانده­های مالی در بازه‌های زمانی معینی تنظیم می‌شوند. هر دو سیستم دارای مزایا و معایبی هستند و انتخاب بین آنها به عواملی مانند: نوع کسب و کار و استانداردهای حسابداری بستگی دارد.

 

مزایا و معایب سیستم­های دائمی و ادواری

سیستم­های دوره ای و دائمی در مدیریت انبار و موجودی دارای مزایا و معایبی هستند. مزایا و معایب هر یک از این سیستم­ها در زیر آمده است.

مزایای سیستم ادواری

انعطاف‌پذیری: این سیستم به شما امکان می دهد سطوح موجودی را بر اساس تغییرات عرضه و تقاضا به روز کنید. این انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند تا به بهبود موجودی و بهینه‌سازی پاسخ دهید.

کاهش هزینه­ها: با استفاده از یک سیستم دوره‌ای، می‌توانید موجودی کمتری را نگه دارید و به طور موثرتر مدیریت کنید، تا حدی‌که بتوانید هزینه­های انبارداری و نگهداری را کاهش دهید.

کاهش خطاها: تکیه بر سیستم­های خودکار و نرم­افزار موجودی برای مدیریت موجودی می‌تواند به کاهش خطاها و اشتباهات دستی کمک کند.

   معایب سیستم ادواری:

پیچیدگی: مدیریت دوره‌ای سیستم پیچیده بوده و نیاز به نرم‌افزار خاصی دارد.

نیاز به منابع: پیاده‌سازی و حفظ یک سیستم دوره‌ای نیازمند منابع مالی و انسانی است.

خطر اشباع موجودی: اگر سیستم مناسب به درستی پیاد‌ سازی نشود، ممکن است مسائل مربوط به انطباق و موجودی ایجاد شود.

 

مزایای سیستم دائمی

تداوم: این سیستم پیوسته تضمین می‌کند که موجودی همیشه در دسترس است.

سرعت: موجودی‌های دائمی به سرعت قابل دسترسی هستند، که می‌تواند در مواردی که نیاز به تامین سریع داشته باشید، مفید باشد.

سادگی: مدیریت دائمی موجودی معمولا ساده‌تر است و نیازی به نرم‌افزار پیچیده ندارد.

معایب سیستم دائمی

هزینه­های بالای ذخیره­سازی: ثابت نگه‌داشتن موجودی می‌تواند منجر به افزایش هزینه­های ذخیره­سازی شود.

ریسک اشباع موجودی: اگر موجودی بیش از حد موجودی اشباع شود، می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد موجودی و افزایش هزینه­ها گردد.

عدم انعطاف­پذیری: این سیستم به شما انعطاف کمتری برای پاسخگویی به تغییرات تقاضا و عرضه می­دهد.

به طور کلی انتخاب بین سیستم ادواری و دائمی به نیا­زها و شرایط کسب ­و ­کار شما بستگی دارد. برای دستیابی به بهترین مدیریت موجودی، ممکن است لازم باشد از ترکیبی از هر دو سیستم استفاده کنید.

سایر مقالات آپاداس:
نویسنده: هانیه هاشم زاده
نویسنده: هانیه هاشم زاده

مدیر محتوا و از اساتید آموزشگاه حسابداری آپاداس

وبسایت آموزشگاه حسابداری آپاداس علاوه بر ارائه مقالات حسابداری، دوره های آموزش حسابداری و فایل اکسل حسابداری نیز ارائه می‌کند. اگر در تبریز هستید و به دنبال آموزشگاه حسابداری معتبر می‌گردید، شرایط شرکت در دوره و سایر اطلاعات مربوطه را در صفحه آموزش حسابداری در تبریز آپاداس می‌توانید مشاهده فرمایید. همچنین دوره آموزش آنلاین حسابداری آپاداس به شما این امکان را می‌دهند که مهارت‌های لازم برای مدیریت مالی شرکت خود را کسب کنید و با استفاده از فایل‌های اکسل آماده، کارایی و دقت بیشتری در کار خود داشته باشید.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}